logo školy

Základní škola pro tělesně postižené

Distanční výuka – manuál

Distanční výuka je nový formát výuky na školách bez osobní přítomnosti žáků, který se zavádí novelou školského zákona 349/2020 Sb. s účinností ode dne 25. srpna 2020.

  1. Co stanovuje novela školského zákona 349/2020 Sb.?

    Tato novela stanovuje povinnost školy ve vymezených mimořádných situacích zajistit žákům vzdělání distančním způsobem – bez osobní přítomnosti v budově školy – a zároveň stanovuje povinnost žáků se tímto způsobem vzdělávat.

  2. Za jakých okolností má (a nemá) škola povinnost vzdělávat žáky distančním způsobem?

    V případě …

    1. krizového opatření vyhlášeného po dobu trvání krizového stavu podle krizového zákona
    2. nařízení mimořádných opatření – např. opatření MZ ČR nebo KHS
    3. nařízení karantény

    Z těchto důvodů, není-li možná osobní přítomnost více než 50% žáků z nejméně jedné třídy ve škole, bude škola vzdělávat dotčené žáky v míře odpovídající okolnostem distančním způsobem.

    Pokud platí zákaz osobní nepřítomnosti pro celou třídu, školu, platí distanční výuka pro celou tuto třídu, popř. celou školu. Vzdělávání se uskutečňuje podle příslušného vzdělávacího programu v míře odpovídající okolnostem (není tedy povinností je naplnit beze zbytku).

    Za jiných okolností (pokud je přítomno více než 50% žáků; ředitelské volno; změna v organizaci školního roku schválená MŠMT; nepřítomnost více než 50% žáků z jiných důvodů než výše uvedených - např. nemoc bez nařízené karantény) škola nemá povinnost vzdělávat žáky distančním způsobem. V těchto případech záleží na bázi dobrovolnosti a s ohledem na individuální podmínky může škola poskytnout studijní podporu na dálku.

  3. Co je to smíšená výuka?

    V případě, že se zákaz osobní přítomnosti ve škole týká více než 50% žáků třídy, je škola povinna distančním způsobem vzdělávat žáky konkrétní třídy, kterým je zakázána osobní účast na prezenční výuce. Ostatní, kterým nebyla osobní přítomnost ve škole zakázána, se dále vzdělávají prezenčně (běžným způsobem docházejí na vyučování dle rozvrhu). V uvedených třídách takto probíhá (pokud to personální kapacita dovolí) smíšená/hybridní výuka ve spolupráci učitele a asistenta pedagoga, který se podle pokynů učitele zapojí do prezenční nebo on-line výuky.

  4. Jaké typy distančního vzdělávání škola připouští?

    • On-line výuka – výuka probíhající pomocí zařízení ICT a internetu
      • Synchronní> – výuka probíhá online v reálném čase přes videokonferenční nástroj (u nás na škole Google Meet) – společně pro žáky třídy. Synchronní výuka by neměla přesáhnout 3 vyučovací hodiny za sebou.
      • Asynchronní – výuka probíhá online (u nás na škole přes Google Classroom, Google Meet) – individuálně – žáci pracují vlastním tempem v jimi zvoleném čase, společně se v on-line prostoru nepotkávají. Při této formě výuky je vyučujícímu nápomocen asistent pedagoga, popřípadě jiný učitel.
    • Off-line výuka – výuka probíhá mimo virtuální prostředí. Nejčastěji se jedná o samostudium, plnění úkolů praktického charakteru. Preferuje se písemné sdělení zadané práce pomocí Škola online, ve specifických případech i telefonicky, popř. osobně, to je vždy předem individuálně dohodnuto s příslušným pedagogem.
    • Kombinace výše zmíněných

    Každý jednotlivý pedagog volí výše zmíněné typy a jejich vhodné kombinace dle charakteru vyučovaného předmětu a přiměřeně schopnostem dotčených žáků. O organizaci výuky rozhoduje ředitel školy.

  5. Jak bude evidována a omlouvána absence při distanční výuce?

    Pokud je distanční výuka realizována synchronním způsobem, je nepřítomnost na online přenosu považována za absenci. Předchozí věta neplatí, pokud je žákem či jeho zákonným zástupcem předem individuálně s konkrétním pedagogem dohodnut jiný způsob zapojení do výuky. Omlouvání absence pak probíhá ze strany zákonného zástupce standardním způsobem (jako při prezenční výuce).

  6. Jak bude distanční výuka zajištěna organizačně?

    V případě celkového uzavření školy nebo celého 1. nebo 2. stupně: Výuka bude realizována dle speciálního učebního plánu, který je k tomuto uzpůsoben (viz níže). Počet hodin synchronní výuky je pro pedagogy doporučující, dle situace a charakteru předmětu může být část synchronních hodin realizována asynchronně. Pedagog o těchto změnách informuje žáky pomocí Škola online nebo Google Classroom. V případě přechodu třídy/části školy/celé školy na distanční výuku bude konkrétní rozpis hodin výuky v jednotlivých dotčených třídách zveřejněn do tří pracovních dní přes jednotné komunikační kanály (viz bod 7). Předměty výchovného charakteru (s výjimkou ZŠS) se distančně vyučovat nebudou – neumožňuje to charakter těchto předmětů. Budou řešeny formou tipů a inspirace pro volnočasové aktivity. Vyučující výchovných předmětů a vyučující ZŠS v případě nevytíženosti budou k dispozici učitelům stěžejních předmětů. Organizace distanční výuky se může průběžně (tzv. „za chodu“) měnit/upravovat. O případných změnách budou dotčené osoby informovány.

  7. Jaké jednotné komunikační kanály se při zavedení distanční výuky používají?

    • Mezi rodičem a učitelem/školou: komunikace probíhá standardně pomocí školního informačního systému Škola online. V nevyhnutelných případech telefonicky/e-mailem. Odpovědní doba je do následujících dvou pracovních dní.
    • Mezi učitelem a žákem: komunikace probíhá standardně pomocí školního informačního systému Škola online; dále se připouští komunikace pomocí školních e-mailů a pomocí nástrojů Google Classroom a Google Meet. Odpovědní doba je nejpozději do dvou pracovních dní.
    • Konzultační hodiny: Jednotliví pedagogové mají možnost (nikoliv povinnost) si zvolit své konzultační hodiny, kdy budou k dispozici pro otázky žáků. Tyto konzultační hodiny si každý pedagog stanoví sám a přes výše zmíněné komunikační kanály o nich informuje žáky. Konzultace pak mohou probíhat synchronně/asynchronně (jako výuka, viz výše), písemně i pomocí nástrojů pro přenos zvuku.
  8. Je možné si zapůjčit IT techniku pro distanční výuku od školy?

    Ano. Zapůjčení potřebného vybavení pro distanční výuku je možné na základě odůvodněné písemné žádosti, kterou podáte k rukám ředitele školy. Podáním žádosti však nevzniká automaticky nárok na zapůjčení vybavení – každá žádost bude posuzována individuálně. Zapůjčení je bezplatné a pouze po dobu probíhající distanční výuky.

    Pro vyřízení zapůjčení nebo více informací:
    Kontaktní osoba: Jan Tesař, 553 610 775, tesarj@skolaprotp.cz

  9. Co dělat v případě, že děti doma nemají funkční připojení k internetu?

    Tuto skutečnost, prosím, nahlaste třídnímu učiteli svého dítěte, se kterým se domluvíte na náhradním řešení realizace distanční výuky – off-line výuka, případně na dalších podrobnostech.

  10. Jak bude probíhat hodnocení distančního vzdělávání?

    Při hodnocení výsledků distančního vzdělávání zůstávají v platnosti klasifikační a školní řády školy. Preferujeme formativní hodnocení, sebehodnocení a práci s chybou. Vyučující žákům zadávají úkoly povinné (případně dobrovolné) a dle platných kritérií je hodnotí. Pokud je nutné žákům k plnění úkolu blíže specifikovat platná kritéria hodnocení vyučující tak učiní již při zadávání úkolu. Udělená hodnocení se povinně zapisují do klasifikace v programu Škola online. Pouze tato hodnocení lze brát jako směrodatná (paralelní hodnocení v Google Classroom se nezakazuje, má však pouze informativní charakter).

  11. Jak bude ošetřen provoz školní jídelny v případě přechodu na distanční výuku?

    Školní jídelna bude uzavřena v případě, že dojde k celkovému uzavření školy z důvodů zmíněných v bodě 2) výše. Podrobnější pokyny a informace budou včas strávníkům sděleny v případě, že k distanční výuce skutečně dojde.

V Opavě dne 22. 10. 2020

Vedení Základní školy pro tělesně postižené, Opava, Dostojevského 12