Distanční výuka je nový formát výuky na školách bez osobní přítomnosti žáků, který se zavádí novelou školského zákona 349/2020 Sb. s účinností ode dne 25. srpna 2020.
Tato novela stanovuje povinnost školy ve vymezených mimořádných situacích zajistit žákům vzdělání distančním způsobem – bez osobní přítomnosti v budově školy – a zároveň stanovuje povinnost žáků se tímto způsobem vzdělávat.
V případě …
Z těchto důvodů, není-li možná osobní přítomnost více než 50% žáků z nejméně jedné třídy ve škole, bude škola vzdělávat dotčené žáky v míře odpovídající okolnostem distančním způsobem.
Pokud platí zákaz osobní nepřítomnosti pro celou třídu, školu, platí distanční výuka pro celou tuto třídu, popř. celou školu. Vzdělávání se uskutečňuje podle příslušného vzdělávacího programu v míře odpovídající okolnostem (není tedy povinností je naplnit beze zbytku).
Za jiných okolností (pokud je přítomno více než 50% žáků; ředitelské volno; změna v organizaci školního roku schválená MŠMT; nepřítomnost více než 50% žáků z jiných důvodů než výše uvedených - např. nemoc bez nařízené karantény) škola nemá povinnost vzdělávat žáky distančním způsobem. V těchto případech záleží na bázi dobrovolnosti a s ohledem na individuální podmínky může škola poskytnout studijní podporu na dálku.
V případě, že se zákaz osobní přítomnosti ve škole týká více než 50% žáků třídy, je škola povinna distančním způsobem vzdělávat žáky konkrétní třídy, kterým je zakázána osobní účast na prezenční výuce. Ostatní, kterým nebyla osobní přítomnost ve škole zakázána, se dále vzdělávají prezenčně (běžným způsobem docházejí na vyučování dle rozvrhu). V uvedených třídách takto probíhá (pokud to personální kapacita dovolí) smíšená/hybridní výuka ve spolupráci učitele a asistenta pedagoga, který se podle pokynů učitele zapojí do prezenční nebo on-line výuky.
Každý jednotlivý pedagog volí výše zmíněné typy a jejich vhodné kombinace dle charakteru vyučovaného předmětu a přiměřeně schopnostem dotčených žáků. O organizaci výuky rozhoduje ředitel školy.
Pokud je distanční výuka realizována synchronním způsobem, je nepřítomnost na online přenosu považována za absenci. Předchozí věta neplatí, pokud je žákem či jeho zákonným zástupcem předem individuálně s konkrétním pedagogem dohodnut jiný způsob zapojení do výuky. Omlouvání absence pak probíhá ze strany zákonného zástupce standardním způsobem (jako při prezenční výuce).
V případě celkového uzavření školy nebo celého 1. nebo 2. stupně: Výuka bude realizována dle speciálního učebního plánu, který je k tomuto uzpůsoben (viz níže). Počet hodin synchronní výuky je pro pedagogy doporučující, dle situace a charakteru předmětu může být část synchronních hodin realizována asynchronně. Pedagog o těchto změnách informuje žáky pomocí Škola online nebo Google Classroom. V případě přechodu třídy/části školy/celé školy na distanční výuku bude konkrétní rozpis hodin výuky v jednotlivých dotčených třídách zveřejněn do tří pracovních dní přes jednotné komunikační kanály (viz bod 7). Předměty výchovného charakteru (s výjimkou ZŠS) se distančně vyučovat nebudou – neumožňuje to charakter těchto předmětů. Budou řešeny formou tipů a inspirace pro volnočasové aktivity. Vyučující výchovných předmětů a vyučující ZŠS v případě nevytíženosti budou k dispozici učitelům stěžejních předmětů. Organizace distanční výuky se může průběžně (tzv. „za chodu“) měnit/upravovat. O případných změnách budou dotčené osoby informovány.
Ano. Zapůjčení potřebného vybavení pro distanční výuku je možné na základě odůvodněné písemné žádosti, kterou podáte k rukám ředitele školy. Podáním žádosti však nevzniká automaticky nárok na zapůjčení vybavení – každá žádost bude posuzována individuálně. Zapůjčení je bezplatné a pouze po dobu probíhající distanční výuky.
Pro vyřízení zapůjčení nebo více informací:
Kontaktní osoba: Jan Tesař, 553 610 775, tesarj@skolaprotp.cz
Tuto skutečnost, prosím, nahlaste třídnímu učiteli svého dítěte, se kterým se domluvíte na náhradním řešení realizace distanční výuky – off-line výuka, případně na dalších podrobnostech.
Při hodnocení výsledků distančního vzdělávání zůstávají v platnosti klasifikační a školní řády školy. Preferujeme formativní hodnocení, sebehodnocení a práci s chybou. Vyučující žákům zadávají úkoly povinné (případně dobrovolné) a dle platných kritérií je hodnotí. Pokud je nutné žákům k plnění úkolu blíže specifikovat platná kritéria hodnocení vyučující tak učiní již při zadávání úkolu. Udělená hodnocení se povinně zapisují do klasifikace v programu Škola online. Pouze tato hodnocení lze brát jako směrodatná (paralelní hodnocení v Google Classroom se nezakazuje, má však pouze informativní charakter).
Školní jídelna bude uzavřena v případě, že dojde k celkovému uzavření školy z důvodů zmíněných v bodě 2) výše. Podrobnější pokyny a informace budou včas strávníkům sděleny v případě, že k distanční výuce skutečně dojde.
V Opavě dne 22. 10. 2020