logo školy

Základní škola pro tělesně postižené

Poučné a zábavné dopoledne pro malé i velké

logo www.saferinternet.cz

Kamarádské vztahy

Toto téma zaznělo při aktivitě, kterou si připravily pro žáky I. stupně ZŠ lektorky ostravské organizace Prevalis Bc. Helena Dvořáková a Mgr. Petra Sobková.

Na začátku setkání se měli žáci představit a znázornit pomocí rukou, jakou dnes mají náladu. Poté si zahráli společně s lektorkami pohybovou hru „Magnety“.

Při ní se žáci volně pohybovali v prostoru a na základě pokynu se spojovali různými částmi těla. Všichni žáci se do aktivity zapojili a hra se jim líbila.

Dále ukázaly lektorky dětem obrázky, znázorňující různé chování dětí (pomáhají si, hrají si společně, dělí se o jídlo, tahají se za vlasy, křičí na sebe,...). Žáci měli za úkol si obrázky prohlédnout a rozhodnout, zda je/není určité chování kamarádské a společně o daném chování diskutovali. Žáci byli aktivní, dokázali rozlišit, které chování je vůči spolužákům kamarádské.

Následně společně s lektorkami vytvořili plakát, na který nalepili příklady chování a symbolem označili, které jsou dobré a špatné.

Na závěr měly lektorky připraveny obrázky, vyjadřující určité emoce (strach, zlost, radost, smutek). Žáci měli emoci předvést a vymyslet, proč se tak daný člověk může cítit. Povídali si také o tom, co dělat, pokud je kamarád např. smutný, zlobí se, či má strach.

Věřím, že zábavné a zároveň poučné dopoledne se žákům líbilo.

Prostřednictvím výše zmíněných aktivit si žáci uvědomovali, jak se mají v kolektivu třídy k sobě chovat a navzájem si pomáhat.

beseda kamarádské vztahy logo prevalis

Kyberšikana

Pro žáky II. stupně ZŠ si lektorky ostravské organizace Prevalis připravily o něco náročnější a o to zajímavější téma, a tím byla Kyberšikana.

V úvodu se každý žák představil a řekl, co dělá nejraději na internetu.

Následovala diskuse, ve které se lektorky ptaly žáků, co si představují pod pojmem kyberšikana a jaké prostředky bývají ke kyberšikaně využívány.

Žáci si následně utvořili pracovní listy a každý si jej vyplnil podle toho, který prostředek ICT využívá a jaké potenciální nebezpečí kyberšikany mu hrozí.

Následně lektorky promítly žákům video, kde mohli shlédnout příběh s otevřeným koncem a ten sami domýšleli.

Žáci byli při diskuzích aktivní a nad řešením situace se dokázali zamyslet. Na závěr byla zrealizována technika, při které žáci uvažovali, jak se lze před kyberšikanou chránit.

Všechny případy byly sepsány na větší formát papíru, který byl ponechán žákům ve třídě.

Žáci pracovali aktivně, o téma se zajímali, dokázali vhodně odpovídat a aktivně spolupracovat s oběma lektorkami.

beseda kyberšikana
Renata Řezníčková
školní metodik prevence