logo školy

Základní škola pro tělesně postižené

Projektový den Po stopách děda Praděda

logo EU

V pátek 24. 3. vyjeli naši žáci do Jeseníků, aby zde absolvovali Projektový den nazvaný Po stopách děda Praděda.

Děd Praděd

Zapojili se do něho žáci tří tříd. Bylo pro ně připraveno 7 stanovišť s úkoly.

Zahájení celé akce proběhlo v blízkosti horské chaty Figura, která nám poskytovala zázemí.

Mezi přítomné žáky zavítal samotný duch hor Praděd a povyprávěl jim historku o vládci místních hor. Zpestřením byl také příjezd horské rolby řízené majitelem chaty panem Figurou.

Poté byl projektový den zahájen a žáci se přesunuli k prvnímu stanovišti.

Na něm se dozvěděli základní informace o Ski areálu Praděd. Jejich hlavním úkolem však bylo sestavit informace o Pradědovi, a to: kdo to byl, jak vypadal a o čem vypráví legenda o Pradědovi a pasáčku ovcí Konrádovi.

A protože všichni úvodní vyprávění Praděda pozorně poslouchali, splnit úkoly pro ně nebylo žádným problémem, jakož i následné poskládání puzzle Praděda a televizního vysílače.

Ke druhému stanovišti jsme se přesunuli k rozcestníkům poblíž horské chaty Ovčárna. Cílem této zastávky bylo předat žákům informace, k čemu rozcestníky slouží.

Zjišťovali jsme, co z nich vyčteme a kam podle konkrétních rozcestníků dojdeme. Hlavním úkolem však byla práce s buzolou.

Osvěžili jsme si teoretické znalosti ze školy a někteří s větší, jiní s menší pomocí určovali pomocí buzoly cíl rozcestníků a dalších cílů na horizontu.

Třetí zastávka byla u chaty Ovčárna. Zde se žáci opět dozvěděli několik zajímavostí z její historie a vyslechli si povídání o pastevcích.

Praktický úkol, který na tomto stanovišti plnili, bylo vybrat z nabízených obrázků zvířata, která se v této oblasti vyskytují. Zvládli ho bez problémů.

Odměnou jim byla pohybová hra Ovce-rak-pes, kterou pobavili nejen sebe, ale i přihlížející turisty.

V pořadí čtvrtá byla přestávka u stanoviště Horské služby.

Žáci si důkladně prohlédli znak horské služby a rozšířili si vědomosti o jejich hlavních úkolech, dozvěděli se jak se zachovat na horách v případě úrazu, laviny nebo jiného nebezpečí, dále o podmínkách přijetí do řad záchranářů a zopakovali si důležitá telefonní čísla IZS.

Odtud jsme se přesunuli k rozcestníku u chaty Barborka, který je významnou křižovatkou turistických tras.

Žáci si prohlédli znak Chráněné krajinné oblasti a zapamatovali si, jaká květina je na něm vyobrazena. Také si zde vyslechli povídání o tom, že mnohá místa v okolí nesou jména lidí a zvířat, kteří s nimi byli spojeni.

Zjištěné informace si ověřili při čtení nápisů na tabulkách. Jejich dalším úkolem bylo označit kartičky se jmény, které na tabulkách nalezli a vyřadit ty, které žádnou souvislost neměly. Tím jsme splnili zadání pátého stanoviště.

Přestože nám Praděd v úvodu přislíbil pěkné počasí, v jednu chvíli to začalo vypadat, že jsme se mu něčím znelíbili a na hlavy se nám snášel déšť se sněhem.

Ale naštěstí neměl dlouhé trvání, protože přišel svěží vítr, který mrak odfoukl.

My jsme však museli zvažovat, které úkoly splníme venku, a naopak které přesuneme do bezpečí chaty.

Šestým stanovištěm byl prostor před chatou Barborka. Po několika nezbytných informacích, jak šel s chatou čas jsme si opět hráli.

Úkolem bylo pojmenovat sporty na obrázcích a přiřadit k nim i správné sportovní vybavení. Jak jednoduché!

Posledním stanovištěm byla vyhlídka u Kurzovní chaty. Zde se nám otevřel překrásný výhled na Petrovy kameny.

Paní učitelka si nasadila čarodějnický klobouk a převyprávěla nám historky, které s nimi byly spojeny.

Zahráli jsme si tu hru „Čarodějko, my se ptáme, čehopak se chytit máme?“ A protože jsme dospěli v našem putování do cíle, zbývalo vyluštit křížovku, která obsahovala informace, jež jsme se během našeho putování dozvěděli. Stali jsme se úspěšnými luštiteli a tajenka byla klíčem k sladkému pokladu.

Po návratu na chatu Figura jsme splnili ještě dva úkoly.

Vyluštili jsme křížovku týkající se zimních sportů a vytvořili jsme domino z kartiček obsahujících tematické okruhy jaro a zima.

To byla úplná tečka za naším projektovým dnem. Všichni se mohli radovat, že jsme všechny úkoly zdárně zvládli a ještě jsme si to užili.

Projektový den mimo školu byl realizován v rámci projektu „Učíme se v každém věku III.", registrační číslo CZ.02.3.X/0.0/0.0/20_080/0021194, financovaného z fondů EU a státního rozpočtu ČR.